Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár (913-959) "A birodalom kormányzása" című munkájában írta a magyarokról, hogy "abban az időben nem türköknek hívták őket, hanem valamilyen okból sabartoi asphaloi-nak nevezték."[16] A "sabartoi asphaloi"-ban a "sabartoi" a tulajdonképpeni népnév, amely a görög többes szám toldalékával van ellátva. Eredeti alakja sabart, sabar lehetett. Honnan ered ez a név?
"A szubareus törzseknek és Szubartu országának nevével a sumer-akkád és babiloni feliratokban, különösen pedig a Mariban előkerült fontos feljegyzésekben találkozunk. Még Sargon, Akkad ősi királya is harcolt Szubartu országával. A Tigris északi folyásától egészen Nippurig terjedő hatalmas területen mindenütt kerültek elő szubareus neveket tartalmazó feljegyzések...A szubareus befolyás déli irányban egészen Szíriáig hatott." [17] Észak-Mezopotámiát, ahol Asszíria is létrejött, "az i.e. III. évezred sumér szövegei»Su-bir«-nek, az i.e. III. és II. évezredből származó akkad szövegek »Subartu«-nak nevezik, ezzel függ össze a lakosság subaru elnevezése is. A legtöbb kutatónak az a véleménye, hogy ez a magukat hurritának nevező törzsek sumer-akkad elnevezése." [18] Egy észak-mezopotámiai asszír tartományt "Sabiresu"-nak neveztek.[19] A szabar-szabir név eredetileg az ősanyára vonatkozhatott, hiszen ez is a szem szavunk módosulata (az "m" "b"-vé alakult, mint a zab esetében.) Alátámasztja ezt, hogy a manysi és chanti nyelvjárásokban egyes ezüstfajták elnevezésében a kozmikus ős mítikus anyjának Saber, más esetben Kemi nevét használják összetételekben. [20] A nő-elvi (matriarchális) törzseknél azért volt az ezüst a szent fém, mert az ezüst a Holdnak, a nőiség és anyaság planétájának a féme. Az ókori Háránt még az arab hódítás után is szabirok lakták és városuk ősidők óta a Hold-tisztelet egyik központja volt. [21] A háráni szabírok által megőrzött hermetikus iratokban szerepel a "Tát" név, ami kapcsolatos lehet a tátos-sal, régi szabir törzseink papjainak nevével. A "Tát" névalak Hermész egyiptomi Thot (=magyar "tud") nevének egyik változata, és a tátos másik neve is lehettudós.
|